Doorgaan
Geschiedenis van de Citroën bedrijfswagen

GESCHIEDENIS VAN DE CITROËN BEDRIJFSWAGENS

Al meer dan 100 jaar is Citroën toonaangevend in het ontwikkelen van innovaties om bedrijfswagens te verbeteren. Hier ontdekt u de vernieuwende en creatieve technologieën, de hoogtepunten in de productie en de ingenieuze designs van de beroemdste bedrijfswagens uit de geschiedenis van Citroën.

BEKIJK DE VIDEO OVER DE BEDRIJFSWAGENS UIT DE GESCHIEDENIS VAN CITROËN

C4 FOURGON (1931)
Met bijzondere innovaties zoals een volledig stalen carrosserie, een radiateur van 9 liter en viervoudige semi-elliptische bladveren was de C4 Fourgon de pionier onder de bedrijfswagens. Een plateau met schotten, een bestelwagen... met keuze uit 17 uitvoeringen en een laadvermogen van tot wel 1200 kg bood de bijzonder veelzijdige C4 Fourgon voor ieder bedrijf of ambacht wel een geschikte variant. 
Kijk op Citroën origins voor meer informatie
AUTOCHENILLE TYPE P17 (1931)
De periode tussen 1921 en 1931 stond in het teken van de verkenning van nieuwe werelden, wetenschappelijke ontdekkingen en mechanisatie op allerlei terreinen. Dit was ook de achtergrond voor het ontstaan van de verschillende rupsvoertuigen van Citroën. 
Kijk op Citroën origins voor meer informatie
TUB/TUC (1939)
Als voorloper van de legendarische HY was de vooroorlogse Citroën TUB de allereerste bestelbus met voorwielaandrijving. Helaas gooide de Tweede Wereldoorlog roet in het eten van de carrière van de TUB. Desalniettemin heeft de TUB met innovaties als een schuifdeur, een tussen de wielkasten verlaagde laadvloer en een frontstuurcabine model gestaan voor vele latere bedrijfswagens. 
Kijk op Citroën origins voor meer informatie

1947

Type h

De Citroën Type H, beter bekend als de HY, is met zijn onmiskenbare vorm en functionele ontwerp tientallen jaren bijzonder succesvol geweest. Het is de eerste in massa geproduceerde bestelwagen met voorwielaandrijving. Veel van zijn bijzondere eigenschappen, zoals de schuifdeuren, de tussen de wielkasten verlaagde laadvloer en de frontstuurcabine, heeft hij gemeen met de TUB die hij opvolgde. De HY heeft nog steeds veel liefhebbers en is bijzonder populair als foodtruck.

Type 23 autobus

De Citroën Type 23 was dankzij zijn laadvermogen van 1500 kg een enorm populaire bedrijfswagen, waarvan er in zijn productieperiode van maar liefst 34 jaar 121.902 exemplaren zijn gebouwd. Vanaf 1941 werd de Type 23 als een van de eerste bedrijfswagens uitgevoerd met een hydraulisch remsysteem. Hij was ook zeer geliefd in de vanaf 1947 gebouwde Autocar-uitvoering die werd gebruikt door de Compagnie des Transports Citroën. De Type 23 is ook de geschiedenis in gegaan als het laatste Citroën-model waarvan André Citroën de introductie nog heeft meegemaakt.

1951 - 1996

2cv "besteleend" (1951)

De 2CV Bestelwagen, al vlug beter bekend als de besteleend, groeide met een productie van meer dan 1,2 miljoen exemplaren in bijna drie decennia en talloze varianten uit tot een ware cultauto. Het was een functionele, robuuste en voordelig te rijden kleine bestelauto die voor allerlei doeleinden inzetbaar was. Zijn voorwielaandrijving en luchtgekoelde tweecilindermotor waren vernieuwend en de eenvoudige en lichte techniek was zeer onderhoudsvriendelijk.

Acadiane (1978)

De Citroën Acadiane was de opvolger van de besteleend en combineerde de meer gestroomlijnde voorzijde van een Dyane met de achterzijde van de AK400, de laatste versie van de besteleend. De meer gestroomlijnde overgang tussen de cabine en de laadruimte maakte hem zuiniger en dat paste in de trend van die tijd. Met een productie van meer dan 250.000 exemplaren was ook de Citroën Acadiane bijzonder populair. Hij werd opgevolgd door de C15 en in 1987 liep het laatste exemplaar van de band.

C15 (1984)

De Citroën C15 kan worden gezien als de eerste van een nieuwe generatie bestelwagens. Met een productie van meer dan een miljoen exemplaren en een productieperiode van ruim 20 jaar was hij bijzonder succesvol. Met zijn opvallend hoge laadvermogen van tot wel 765 kg, uitstekende prestaties, grote laadvolume en gunstige aanschafprijs was de C15 een bijzonder geliefde compacte bedrijfswagen.

BERLINGO VAN

1e generatie (1996)

De fraai gelijnde en comfortabele Berlingo van de eerste generatie is een pionier op de markt voor compacte bestelwagens. Het is de eerste compacte bestelwagen waarvan de cabine en de laadruimte optisch één geheel vormen. Met de Berlingo Multispace, de luxe personenuitvoering van de Berlingo, wordt een heel nieuw segment geboren: dat van de ludospace-MPV.

2e generatie (2008)

De Berlingo van de tweede generatie treedt in de voetsporen van zijn voorganger en voegt er nieuwe ideeën en innovaties aan toe. In de Berlingo van de tweede generatie kunnen twee Europallets worden geladen en het is de eerste compacte bestelwagen met 3 modulaire zitplaatsen voorin. Hiermee kan deze generatie van de Berlingo nog flexibeler en breder worden ingezet.

3e generatie (2018)

De evolutie van de Citroën Berlingo Van gaat verder met de 3e generatie, met talloze nieuwe functionaliteiten en nieuwe maatstaven op het gebied van design, uitrusting en flexibiliteit. De Berlingo Van is leverbaar met 20 rijhulpsystemen en 4 connectieve technologieën, waarmee hij garant staat voor veilig en ontspannen rijden.